Petäjäskosken tulvaluukkutyömaa purettiin
Petäjäskosken tulvaluukkuremontit jatkuivat tänä kesänä ja kolme luukkua seitsemästä on nyt kunnostettu. Patoluukkujen toimintavarmuudesta huolehditaan säännöllisillä kunnostuksilla. Kesäkuussa alkanut työmaa purettiin lokakuun puolivälissä pakkasen jo huurruttaessa maisemaa.
Tulvaluukku on nyt remontoitu. Luukuille tehdään peruskorjaukset noin 20 vuoden välein. Muun muassa veden virtaus ja pakkanen kuluttavat betonirakenteita ja luukkujen pintaa. Remontissa on korjattu pinnat, tiivisteet ja lämmitykset. Myös luukkujen nostoa säätelevät hydrauliikkajärjestelmät käydään läpi, sylinterit puhdistetaan, vaurioituneet komponentit huolletaan ja vaihdetaan öljyt. Lue lisää tulvaluukkuremonttien työvaiheista täältä.
Sukeltaja Marko Kerola valmistautuu veteen menoon. Veden lämpötila on viisi astetta. Hän on pukenut sukelluspukunsa alle villakerraston, lämpöpuvun, ohuet villasukat, huopatossut ja villakäsineet. Martti Seppänen varustaa Markon vielä rukkasilla, syvyysmittarilla ja 30 kiloisella painovyöllä. Taustalla toinen sukeltaja Jaakko Vähäkuopus valmistelee happipullon ja lähes 20 kiloisen kypärän päällelaitettaviksi.
Jukka-Pekka Pitkänen nousee pintaan seitsemän metrin syvyydestä ja Marko lähtee vuorastaan alas. Kolme sukeltajaa vuorottelee päivän aikana vedenalaisissa töissä. Kerrallaan sukelluksissa ollaan parisen tuntia ja sinä aikana sukeltaja kiinnittää nostokoukkuja settikaariin. Settikaaria on 32 kappaletta päällekäin. Ne ovat muodostaneet työaikaisen padon ja nostetaan nyt yksitellen ylös.
Martti Seppänen huolehtii sukeltajan ”elämänlangasta”, jossa kulkee ilma sekä valo- ja puhelinkaapeli. Martti huolehtii myös etappiajat, eli pysähdykset joita sukeltajan on tehtävä noustessaan yli 9 metrin syvyydestä.
Koukut ovat kiinni ja sukeltajan ilmakuplista näkee hänen siirtyneen sivuun noston ajaksi.
7 000 kiloa painava settikaari nousee hyisestä vedestä.
Nostoauto on saanut setin ylös ja asettelee sen padolla odottelevalle lava-autolle.
Kuorma etenee hitaasti kohti talvisäilytyspaikkaa.
Toinen nosturi asettele settikaaren paikoilleen. Samaan aikaan toinen lava-auto peruuttelee kohti patoa vastaanottamaan seuraavaa lastia. Yhden kaaren matka vedestä talvisäilytyspaikalle vie puolisen tuntia.
Kahvitauolla lämmitellään ja tankataan energiaa.
Teksti ja kuvat: Anu Pesonen