Veden voimalla -blogi: ”Uutta kotia rakentamassa”

Kemijoen pääuoma on aikanaan rakennettu nuoren Suomen tarpeisiin aikana, jolloin valtakunnassa oli toisen maailmansodan jälkeen kipeästi tarvetta sähkölle. Maailma tuolloin on ollut kovin erilainen, eikä luontoarvoja ole osattu ottaa huomioon nykytietämykseen verrattuna riittävästi.

Kalasydän laskettiin veteen Taivalkosken voimalaitoksella

Laskimme kesäkuun lopussa hydraulisen Kalasydän-kalatien veteen Taivalkosken voimalaitoksella. Kalasydämen avulla vaelluskalat, kuten lohi ja meritaimen, pääsevät nousemaan voimalaitoksen yli järjestelmää pitkin. Kalasydän on toiminnassa kesän ajan ja sen toimintaa seurataan aktiivisesti.

Smolttien rysäpyynti saatiin päätökseen Vähäjoella

Toteutimme kesäkuussa Kemijokeen laskevalla Vähäjoella lohen ja meritaimenen vaelluspoikasten rysäpyyntiä. Oppilaitosyhteistyönä Lapin ammattikorkeakoulun sekä Voimalohi Oy:n kanssa toteutetusta rysäpyynnistä saimme erinomaista kokemusta ja tarjosimme kahdelle opiskelijalle mielenkiintoisen ja hieman erilaisen työharjoittelukokemuksen.

Veden voimalla -blogi: Aisoposta vaelluskaloille

Kyläkoulusta faabeleita: Aloitin koulutieni pienessä kaksiopettajaisessa kyläkoulussa. Neljä ensimmäistä luokkaa kävin tätä koulua.

Vapaaehtoinen työmme vaelluskalojen palauttamiseksi jatkuu

Kemijoki Oy:n tavoitteena on palauttaa osittain luonnonvarainen vaelluskalakanta Kemi- ja Ounasjokeen, kalojen ehdoilla ja vaiheittain edeten. Kalatalousvelvoitteidemme lisäksi olemme jo pitkään toteuttaneet vaelluskalakantojen luonnonlisääntymistä edistäviä vapaaehtoisia toimenpiteitä Kemi-Ounasjoen ja Lieksanjoen alueella – yhteistyössä paikallisten toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.