Taivalkosken voimalaitoksen vaelluskalaratkaisun työt etenivät kesän aikana – alustavat tulokset ovat rohkaisevia

Kemijoki Oy:n tavoitteena on palauttaa osittain luonnonmukainen vaelluskalakanta Kemi- ja Ounasjokeen. Kokonaisuuteen kestävän vaelluskalaratkaisun löytämiseksi kuuluivat muun muassa Taivalkosken voimalaitokselle kaavaillun kalauoman suunnittelutöiden edistäminen sekä vuoden 2020 kesän ja syksyn aikana toista kertaa voimalaitoksella olleen Kalasydän-ohitusratkaisun käyttökokemusten ja tulosten seuranta.

Syksyn sähkökoekalastuksilla selvitetään kevään istutusten onnistumista

Toteutimme elo- ja syyskuun 2020 aikana sähkökoekalastuksia viime kevään mäti- ja poikasistutusalueilla. Sähkökoekalastusten avulla kerätään tietoa kevään istutusten tuloksista eri alueilta. Keväällä istutuksia tehtiin Kemijoen suurimman sivujoen Ounasjoen haaroille. Kemijoki Oy:n ja PVO-Vesivoima Oy:n yhteisomisteinen Voimalohi Oy vastaa velvoite- ja vapaaehtoisista istutuksista ja toteutti myös sähkökoekalastukset.

Vaelluskalatyöllä menee hyvin Lieksassa – mitä voisimme ottaa opiksi Kemijoella?

Lapin liiton koordinoiman vaelluskalatyöryhmän vuotuinen opintomatka järjestettiin loppukesästä kotimaan kohteisiin, joissa on käynnissä olevia suunnitelmia tai jo toteutettuja vaelluskalaratkaisuja. Vierailimme Pohjois-Karjalan järvilohikohteilla sekä Perämereen laskevilla Oulunjoella ja Iijoella tutustumassa käynnissä oleviin hankkeisiin.

Veden voimalla -blogi: ”Miten pystyy katsomaan peiliin? Varmaan hävettää itseäkin.”

Tällaisiakin viestejä olemme saaneet, kun olemme esittäneet oman näkemyksemme Kemijoen kalatalousvelvoitteiden muuttamiseen osana oikeudellista hakemusta ja prosessia. Lisäksi some-viesteissä on nostettu vahvasti esiin vastuullisuuskysymykset.

EMRA-yhteistyöhankkeen selvitystyöt ovat edenneet kesän aikana

Olemme mukana Euroopan Unionin osin rahoittaman Interreg Pohjoinen V -ohjelmaan kuuluvassa EMRA-hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on lisätä luonnon monimuotoisuutta ja kunnostaa tärkeitä elinympäristöjä rakennetuissa vesistöissä. Kolmevuotinen hanke käynnistyi vuoden 2019 elokuussa.