Koekalastuksia Kemijoella loppukesän ja syksyn aikana

Taivalkosken ja Isohaaran voimalaitosten alapuolella kerätään lohi- ja taimennäytteitä 1.8. ja 31.10. välisenä aikana. Muutamalle päivälle ajoittuvan lähinnä verkoilla tapahtuvan kalastuksen tavoitteena on pyytää kummankin voimalaitoksen alapuolelta 150‒200 kalaa.

Elinympäristökunnostukset keskeinen osa Kemijoen Taivalkosken vaelluskalaratkaisua

Toteutamme vaelluskaloille padon ohitusratkaisun Kemijoen Taivalkosken voimalaitoksen yhteyteen. Kesällä 2019 Taivalkoskella on käytössä Kalasydän-järjestelmä ja Sweco työstää padon kiertävän kalauoman toteutettavuusselvitystä. Padon ohitusratkaisujen lisäksi vaelluskalakantojen palauttaminen rakennettuihin vesistöihin vaatii useita jokikohtaisesti harkittuja ja oikeassa järjestyksessä toteutettuja toimenpiteitä.

Kalasydän veteen Kemijoen Taivalkoskella

Kemijoen Taivalkoskella on tänä kesänä koekäytössä Kalasydän, jossa kalat siirtyvät veden virtausta hyödyntäen putkistoa pitkin padon yli. Kemijoki Oy oli mukana järjestelmän testauksessa Isohaaran voimalaitoksella jo edellisenä kesänä.

Kemijoen Taivalkosken vaelluskalaratkaisu: Kalasydän käyttöön ja kalauoma suunnitteluun

Sitouduimme vuoden 2019 alussa toteuttamaan vaelluskaloille padon ohitusratkaisun Taivalkosken voimalaitoksen yhteyteen. Näemme selkeän tarpeen Taivalkosken ohitusratkaisulle, koska Isohaarassa nousi vuoden 2018 aikana kalateiden kautta selvästi aikaisempaa enemmän lohia ja meritaimenia.

Tuemme vaelluskalakantoja kevään mäti- ja pienpoikasistutuksilla

Teemme yhtenä vaelluskalakantojen elvyttämiseen tähtäävänä toimenpiteenä mäti- ja pienpoikasistutuksia Kemi-Ounasjoen vesistössä. Istutamme maalis- ja huhtikuun aikana yhteensä noin 330 litraa merilohen ja meritaimenen mätiä sekä yli 100 000 pienpoikasta.