Kemijoen Taivalkosken vaelluskalaratkaisu: Kalasydän käyttöön ja kalauoma suunnitteluun

Sitouduimme vuoden 2019 alussa toteuttamaan vaelluskaloille padon ohitusratkaisun Taivalkosken voimalaitoksen yhteyteen. Näemme selkeän tarpeen Taivalkosken ohitusratkaisulle, koska Isohaarassa nousi vuoden 2018 aikana kalateiden kautta selvästi aikaisempaa enemmän lohia ja meritaimenia.

Tuemme vaelluskalakantoja kevään mäti- ja pienpoikasistutuksilla

Teemme yhtenä vaelluskalakantojen elvyttämiseen tähtäävänä toimenpiteenä mäti- ja pienpoikasistutuksia Kemi-Ounasjoen vesistössä. Istutamme maalis- ja huhtikuun aikana yhteensä noin 330 litraa merilohen ja meritaimenen mätiä sekä yli 100 000 pienpoikasta.

Kemijoen Taivalkosken vaelluskalaratkaisun vuoden 2019 isot suuntaviivat selvillä

Taivalkosken voimalaitoksen vaelluskalaratkaisun kokonaisuuteemme kuuluu parhaan padon ohitusratkaisun hakeminen sekä vaelluskalojen lisääntymiseen sopivien alueiden kunnostaminen. Tuemme vaelluskalakantoja myös mäti- ja pienpoikasistutuksilla, joiden määrää kasvatamme vuosittain määrätietoisesti.

Vaelluskalaratkaisu Kemijoen Taivalkosken voimalaitokselle

Kerroimme vuoden alkajaisiksi, että suunnittelemme ja toteutamme vaelluskaloille padon ohitusratkaisun Taivalkosken voimalaitoksen yhteyteen. Keräsimme tammikuussa verkkosivuilla ja kasvokkain tapaamisissa näkemyksiä parhaasta Taivalkosken padon ohitusratkaisusta. Yhteensä 1 727 ihmistä otti kantaa padon ohituksen toteutustapaan. 65 % kannanotoista meni kalauomalle, 30 % Kalasydämelle ja 5 % kalaportaalle.

Kemijoki Oy: Taivalkosken voimalaitoksen vaelluskalaratkaisu etenee

Keräsimme tammikuun ajan näkemyksiä Taivalkosken padon parhaasta ohitusratkaisusta. Yhteensä 1 727 ihmistä kertoi mielipiteensä Taivalkosken ohitusratkaisun toteutustavasta. 65 % äänistä meni kalauomalle, 30 % Kalasydämelle ja 5 % kalaportaalle.