Rajat ylittävää yhteistyötä luonnon monimuotoisuuden lisäämiseksi

Olemme mukana suomalais-ruotsalaisessa EMRA-hankkeessa (Environmental planning, Measures and Restauration Actions in regulated water systems), jossa kumppaneitamme ovat Norrbottenin lääninhallitus, Lapin ELY-keskus, Luonnonvarakeskus, Metsähallitus sekä Vattenfall.

Esimerkki vapaaehtoisesta vaelluskalatyöstämme: Kemijoen Taivalkosken padon ohitusratkaisu

Kemijoki Oy:n tavoitteena on palauttaa osittain luonnonmukainen vaelluskalakanta Kemi- ja Ounasjokeen sekä etsiä parhaita ratkaisuja luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi.

Kemijoen Taivalkosken vaelluskalaratkaisuksi löydettävissä useita toisiaan tukevia vaihtoehtoja

Sitouduimme alkuvuodesta 2019 toteuttamaan vaelluskaloille padon ohitusratkaisun Kemijoen Taivalkosken voimalaitoksen yhteyteen. Ensimmäisenä askeleena pilotoimme Taivalkoskella viime kesänä hydraulista Kalasydän-järjestelmää, jossa vaelluskalat siirtyvät veden virtausta hyödyntäen putkistoa pitkin padon yli.

Kalasydän on lupaava vaelluskalaratkaisu

Kemijoella Taivalkosken voimalaitoksella pilotoitiin heinä‒syyskuussa Kalasydän-järjestelmää, jossa vaelluskalat siirtyvät veden virtausta hyödyntäen putkistoa pitkin padon yli. Ensimmäiset lohikalat ohittivat padon elokuun alkupuolella, kun laitteiston ylösajo ja virittäminen täyteen toimintakuntoon saatiin vaativissa olosuhteissa valmiiksi.

Koekalastuksia Kemijoella loppukesän ja syksyn aikana

Taivalkosken ja Isohaaran voimalaitosten alapuolella kerätään lohi- ja taimennäytteitä 1.8. ja 31.10. välisenä aikana. Muutamalle päivälle ajoittuvan lähinnä verkoilla tapahtuvan kalastuksen tavoitteena on pyytää kummankin voimalaitoksen alapuolelta 150‒200 kalaa.